Zbog čega se javlja krv u mokraći (hematurija)?

Krv u mokraći, stanje koje stručno nazivamo hematurija, može se javiti usled brojnih razloga. Do pojave krvi u mokraći mogu dovesti infekcije mokraćnih puteva i bubrega, različita oboljenja bubrega - od manje ozbiljnih stanja do različitih zloćudnih (malignih) tumora, ali se isto tako može pojaviti kod izuzetno intenzivnog vežbanja. Neki uzorci hematurije su manje opasni, dok su drugi prilično ozbiljni. Upravo je ovo razlog što se pri pojavi krvi u mokraći (urinu) obavezno treba javiti lekaru. Lekar će daljim analizama ustanoviti uzrok hematurije i pristupiti lečenju.

Ponekad se krv u urinu jasno može videti prilikom mokrenja. Ovakva golim okom vidljiva hematurija posledica je veće količine krvi u mokraći. Međutim, postoje situacije kada je u urinu mala količina krvi koja se može otkriti samo pomoću mikroskopa. Zbog toga ovakav vid hematurije nazivamo mikroskopskom.

Među najčešćim uzrocima krvi u mokraći ubrajaju se infekcije urinarnog trakta - mokraćne bešike (cistitis), infekcija bubrega (pijelonefritis) i drugih delova urinarnog sistema. Isto tako, čest uzrok hematurije predstavlja kamen u urinarnom traku koji može biti u buregu, mokraćnoj bešici ili mokraćnoj cevi (uretri). Krv u urinu može biti simptom ozbiljnog stanja, tumora urinarnog trakta gde se ćelije nekontrolisano umnožavaju. Ovo je slučaj kod tumora mokraćne bešike, bubrega, mokraćovoda – uretera ili mokraćne cevi – uretre. Druge bolesti bubrega i urinarnog trakta takođe mogu dovesti do pojave krvi u urinu.

U potpuno benigne uzroke hematurije spada snažna, intenzivna fizička aktivnost. Isto tako, prilikom svakog menstrualnog ciklusa kod žene se može uočiti menstrualna krv u mokraći usled blizine otvora polnih i urinarnih organa. Isto tako, unos nekih namirnica (posebno cvekle) može dovesti do crvenkaste prebojenosti mokraće.

Problemi sa prostatom kod muškaraca takođe mogu dati hematuriju. Ovo je slučaj kod dobroćudnog uvećanja prostate (stručno nazvano benigna hiperplazija prostate), ali se isto tako može uočiti kod zloćudnih tumora prostate.

Da li se uz krv u mokraći po pravilu javljaju još neke tegobe?

Ne moraju. Osoba može da primeti krv u mokraći bez ikakvih dodatnih tegoba. Za ovakve osobe bez drugih simptoma kažemo da su „asimptomatske“. Međutim, mogu se javiti prateće tegobe, najčešće su u obliku čestog ili bolnog mokrenja, bola u donjem delu leđa ili stomaka, povišene telesne temperature, mučnine, povraćanja i dr.

Iako „asimptomatska“, hematurija uvek poziva na oprez. Zato ne čekajte da sama prođe, već se obratite lekaru – nefrologu.

Pregled nefrologa možete obaviti u poliklinici Equilibrium kod eminentnih stručnjaka iz ove oblasti.

PREGLED NEFROLOGA

Kako se leči krv u mokraći?

Lečenje je prvenstveno usmereno na uzrok javljanja krvi u mokraći. Ukoliko je u pitanju infekcija urinarnog sistema, lekar će savetovati antibiotike. Sa izlečenjem infekcije se obično povlači i hematurija. Kod problema sa prostatom, lekar – urolog će savetovati adekvatnu terapiju. U slučaju da je uzrok hematurije neka zloćudna (maligna) bolest – lečenje može biti hirurško, primenom zračenja, posebnih lekova ili kombinovano, što zavisi od vrste i raširenosti tumora. Kod lečenja bubrežnih bolesti lekar - nefrolog će preporučiti odgovarajuću terapiju.