Često ili bolno mokrenje

Često mokrenje predstavlja potrebu da se mokri češće nego uobičajeno (više od 7 – 8 puta dnevno). Međutim, često mokrenje može biti očekivano ukoliko ste tokom dana ili pred spavanje unosili veliku količinu tečnosti, ili ako uzimate lekove za izmokravanje. Zbog toga se smatra da je često mokrenje odstupanje od onog što je za Vas uobičajeno, kada je reč o broju odlazaka u toalet radi mokrenja.

Često mokrenje je neprijatno za pacijente jer prekida svakodnevne aktivnosti, naročito ako prekida san ukoliko tokom noći ustajete nekoliko puta radi pražnjenja mokraćne bešike. Može se javiti kod bilo koga, bez obzira na pol i starost. Međutim, kod pojedinih ljudi se javlja češće.

Kada se najčešće javlja učestalo mokrenje?

Učestalo mokrenje je česta žalba osoba starijih od 70 godina, trudnica i muškaraca sa uvećanom prostatom. Pored toga, uzrok učestalog mokrenja može biti urinarna infekcija, dijabetes, različita oboljenja urinarnih puteva i mokraćne bešike, i dr. Infekcija urinarnog trakta može zahvatiti mokraćnu bešiku (kada se zove cistitis) ili izvodni kanal od mokraćne bešike do spoljašnje sredine (uretritis). U trudnoći je učestalo mokrenje česta pojava jer kako beba raste, tako pritiska mokraćnu bešiku. Osobe sa dijabetesom mogu da se žale na učestalo mokrenje, jer se višak šećera uklanja mokraćom što za sobom povlači i veću količinu vode. Uvećana prostata je jedan od čestih uzroka učestalog mokrenja kod muškaraca. Iako je najčešće u pitanju dobroćudno uvećanje prostate (tvz. benigna hiperplazija prostate), potrebno je isključiti postojanje neke zloćudne promene (karcinoma prostate).

Ukoliko se javite lekaru usled učestalog mokrenja, on će kroz razgovor a zatim i dodatnim analizama, ispitati koji je uzrok ovog simptoma. Ukoliko posumnja na infekciju urinarnog trakta, predložiće da se uradi analiza urina i urinokultura, čime se olakšava izbor antibiotika kod postojanja baterijske urinarne infekcije.

Šta sami možete uraditi da se smanji učestalo mokrenje?

Jedan od saveta jeste da se izbegava unos tečnosti dva sata pre odlaska na spavanje. Isto tako, ograničiti unos alkohola i kofeina. Ukoliko često mokrenje i pored toga ne prolazi – javite se lekaru. Hitno se javiti lekaru ukoliko se uz učestalo mokrenje pojavi krv u urinu (hematurija), povišena telesna temperatura, povraćanje ili bol u donjem delu leđa.

Bolno mokrenje (dizurija)

Bolno mokrenje (dizurija) predstavlja osećaj bola, pečenja ili peckanja prilikom mokrenja. I ovaj simptom se ne odnosi na jedno oboljenje, već postoji veliki broj mogućih uzročnika. Bolno mokrenje se može javiti kod oba pola u bilo kom uzrastu, ali se češće javlja kod žena. Dizurija često ukazuje da postoji infekcija urinarnog trakta, pri čemu se bol može javiti sa početkom mokrenja ili nakon mokrenja.

Pregled lekara opšte prakse možete obaviti u poliklinici Equilibrium kod eminentnih stručnjaka iz ove oblasti.

PREGLED LEKARA OPŠTE PRAKSE

Poput učestalog mokrenja, i bolno mokrenje se može javiti kod trudnica, osoba koje boluju od šećerne bolesti, kod različitih oboljenja mokraćne bešike, ali i kada postoji pesak ili kamen u bubregu, tumori urinarnog i genitalnog sistema i dr.

Kod žena bol prilikom mokrenja može biti posledica iritacije ili zapaljenja okolne kože iz različitih razloga. Kod muškaraca se može javiti usled problema sa prostatom. Dizurija može biti neželjena reakcija na neku terapiju koju pacijent koristi, zatim posledica hemioterapije ili zračne terapije karlične regije usled neke maligne promene, može se javiti u slučaju seksualno prenosivih bolesti, i dr

Kako se leči?

Lekar će kroz razgovor sa pacijentom i dodatnim analizama pokušati da ustanovi šta je uzrok bolnog mokrenja. Pored analize urina i urinokulture, u nekim situacijama će savetovati dalju pretragu i upućivanje lekarima različitih specijalnosti ili na različite ultrazvučne i druge preglede.