Mučnina ili povraćanje koje traju duže od nekoliko dana

Sadržaj

Tagovi

Call Centar 09 - 20

011 777 33 77

Mučnina i povraćanje su relativno česti simptomi koji pacijenta dovode lekaru. Uzroci su brojni; mučnina i povraćanje se najčešće javljaju u sklopu tzv. stomačnog gripa, ali mogu biti i prvi znak trudnoće u obliku jutarnjih mučnina, kao i neželjeni efekat nekih lekova. Ukoliko ne prolaze nakon par dana i ukoliko se povraćanjem gubi velika količina tečnosti uz otežan unos tečnosti – obavezno se javiti lekaru.

Mučnina predstavlja osećaj nelagodnosti u grlu, u jednjaku ili želucu koji može biti praćen osećajem gađenja. Osoba tada ima utisak da će povratiti, ali ne mora da povraća. Sa druge strane, povraćanje je izbacivanje sadržaja iz gornjih delova crevnog trakta na usta. Mučnina i povraćanje se mogu javiti kako odvojeno, tako i zajedno.

Postoje brojni uzroci mučnine i povraćanja. Neki od najčešćih su:

• Stomačni grip (virusni gastroenteritis)
  • Trovanje hranom
  • Trudnoća – jutarnje mučnine
  • Lečenje malignih bolesti: lekovima - hemioterapija, zračna terapija
  • Mučnina tokom vožnje i putovanja

Pacijenti sa migrenom često pored snažnih glavobolja, imaju mučninu i nagon za povraćanjem. Brojna oboljenja stomačnih organa mogu kao simptom imati mučninu; ovde spadaju zapaljenje žučne kese (holecistitis), slepog creva (apendicitis), zapaljenje jetre (hepatitis), pankreasa (pankreatitis), gastroezofagealna refluksna bolest, Kronova bolest, čir na želucu ili dvanaestopalačnom crevu i druga stanja.

Pacijenti sa infarktom miokarda i bolom u grudima se mogu žaliti i na postojanje mučnine. Brojni lekovi kao neželjeni efekat mogu dati osećaj mučnine.

Kada se javiti lekaru?

Obavezno se javiti lekaru ako se uz mučninu i/ili povraćanje javi bol u grudima, snažan bol u stomaku, zamućen vid, jaka glavobolja, visoka temperatura i ukočen vrat i izmenjena svest (konfuznost).

Ukoliko primetite znakove dehridriranosti usled povraćanja (suva usta, izraženu žeđ, vrtoglavicu i nesvesticu prilikom ustajanja, retko uriniranje), takođe se obratite lekaru.

Kod male dece se znaci dehidratacije mogu javiti daleko brže nego kod odraslih. Zbog toga ne treba odlagati odlazak lekaru ukoliko dete mlađe od dve godine povraća duže od 24h. Ovaj interval je još kraći ako su u pitanju bebe i deca mlađa od godinu dana.

Ukoliko povraćanje kod odraslih traje duže od dva dana, ako je iscrpljujuće uz pojavu znakova dehridratacije, obratiti se lekaru.

Pregled lekara opšte prakse možete obaviti u Poliklinici Equilibrium kod eminentnih stručnjaka.

PREGLED LEKARA OPŠTE PRAKSE

Kada se pronađe razlog mučnine i povraćanja, njegovim lečenjem se povlače i ovi simptomi. Osobama koje povraćaju savetuje se unos manjih količina tečnosti obogaćenih mineralima (oralni rastvori za rehidrataciju). Ovo je ujedno glavna terapija kod stomačnog gripa i brojnih drugih uzroka povraćanja. Pored toga, savetuje se unos lagane hrane podeljene u manje obroke, uz izbegavanje masne i začinjene hrane. U slučaju mučnine potrebno je izbegavati hranu koja pogoršava taj osećaj, bilo zbog njenog ukusa ili mirisa.