Neobjašnjiv gubitak telesne težine

Call Centar 09 - 20

011 777 33 77

Hranite se kao i inače, ne planirate da smršate ali ipak gubite na telesnoj težini. Ukoliko je ovo slučaj i ako za 6 meseci izgubite barem 5% svoje telesne težine – medicinski rečeno imate neobjašnjiv gubitak telesne težine. Ne možemo reći koji je to univerzalan broj kilograma – za osobu težine 90 kg to bi bio gubitak od 4,5 kg za šest i manje meseci, dok je za osobu od 60 kg to neplanirano smanjenje kilaže od 3 kg.

Važno je istaći da osoba ne planira da smrša, ne drži dijetu, ne menja način ishrane i ne menja uobičajene fizičke aktivnosti.

Problem je što uzork neobjašnjivog gubitka telesne težine može biti veoma ozbiljan, ali i manje ozbiljan zdravstveni problem. Zato je posebno važno javiti se lekaru koji će da potraži uzrok.

Neretko kada sretnemo osobu koju duži vremenski period nismo videli i primetimo da je dosta smršala, postavimo neko od sledećih pitanja: „Da li si dobro?“ ili „Da nisi bolestan?“ Ovo nije slučajno, jer neki od uzroka neobjašnjivog gubitka telesne težine mogu biti veoma ozbiljni, i ako se ne leče – životno ugrožavajući.

• Dijabetes (šećerna bolest) predstavlja čest uzrok neplaniranog gubitka kilaže. Jedan od najvažnijih izvora energije za većinu naših ćelija jeste šećer (glukoza). Insulin pomaže da glukoza uđe u ćeliju. Međutim, kod dijabetesa ćelije ne reaguju dobro na insulin ili insulina nema, te kažemo da ćelije „gladuju“. Kako bi preživele, koriste alternativne izvore energije kao što su masti i proteini iz mišića. Zbog toga se javlja gubitak telesne težine.
  • Prekomerno aktivna štitna žlezda (hipertireoza) predstavlja čest uzrok neplaniranog smanjenja kilaže. Štitna žlezda tada u većoj meri stvara svoje hormone koji kontrolišu metabolizam. Prekomerna količina hormona ubrzava metabolizam, zbog čega i pored normalnog a nekada i većeg unosa hrane, osobe primećuju da im se broj kilograma smanjuje. Ovo prate i drugi simptomi hipertireoze kao što su ubrzan srčani rad, lupanje srca, povišen krvni pritisak, nervoza, razdražljivost, zamor, mišićna slabost i drugi.
  • Maligna bolest je najozbiljniji razlog neobjašnjivog gubitka telesne težine, zbog čega je važno javiti se lekaru na vreme. Postavljanje dijagnoze u ranom toku bolesti može značiti izlečenje u velikom broju slučajeva.
  • Srčana insuficijencija (srčana slabost)
  • Gastrointestinalna oboljenja kao što su čir na želucu ili dvanaestopalačnom crevu, zapaljenjske bolesti creva (Kronova bolest i ulcerozni kolitis), nepodnošenje glutena (celijakija) i dr.
  • Oboljenja nadbubrežne žlezde
  • HIV infekcija i AIDS
  • Psihičke tegobe (depresija, anksioznost i dr.)
  • Demencija
  • Bolesti zavisnosti (droge, alkohol...)
  • Neželjeni efekti lekova koji se redovno koriste

Ukoliko primetitie da ste za manje od 6 meseci izgubili 5% i više svoje telesne težine, obavezno se javite lekaru. Ovaj simptom se može javiti kod bilo koga – i kod mlađih i kod starijih osoba. Međutim, najčešće i najzbiljnije je kod osoba starijih od 65 godina. Ove osobe često imaju i druga pridružena oboljenja, te kod njih gubitak i manje od 5% telesne težine može biti ozbiljan zdravstveni signal da nešto nije u redu.

Pregled lekara opšte prakse možete obaviti u Poliklinici Equilibrium kod eminentnih stručnjaka.

PREGLED LEKARA OPŠTE PRAKSE

Dijagnoza i lečenje

Već po velikom broju uzroka neobjašnjivog gubitka telesne težine možete pretpostaviti da je ponekad teško ustanoviti razlog za kojim se može tragati duži vremenski period. Zbog toga će lekar kroz detaljan razgovor pokušati da sazna koji je uzrok u pitanju. Postaviće pitanja o zdravstvenom stanju, navikama u ishrani, postojećim oboljenjima i terapiji koju možda koristite, stepenu fizičke aktivnosti, unosu alkohola, psihičkom stanju i dr. Lekar će obaviti detaljan fizikalni pregled i po potrebi zatražiti dodatne laboratorijske analize, različite rengden, ultrazvučne i slične preglede (koje zovemo „imidžing“ metodama) kako bi se pronašao uzrok.

Lečenje se postiže otkrivanjem uzroka i terapijom samog uzročnika. Ponekad će lekar uputiti pacijenta nutricionisti, kako bi se korigovala dijeta i dobili saveti o optimalnom izboru i načinu unosa namirnica.

Gubitak apetita – koji su najčešći uzroci?

Kako rešiti problem zatvora (opstipacije)?

Šta uzrokuje bolove u stomaku i da li su znak za uzbunu?

Šta može biti uzrok bola u grudima?

Gastroskopija – kada se radi i kako se pripremiti?

Bol u grudima može ukazivati i na probleme sa želucem